מחקרים

חיסון ותחלואת קורונה במרכז לציסטיק פיברוזיס בסרביה

במחקר נמצא כי קליטת החיסון נגד COVID-19 הייתה דומה בהשוואה לאוכלוסייה הכללית בסרביה, אך הייתה נמוכה מהמלצת ארגון הבריאות העולמי

מיליוני אנשים היו מאוימים על ידי מגיפת ה-COVID-19. חיסון היה האסטרטגיה הגלובלית היעילה ביותר להילחם במגיפה. אנשים עם ציסטיק פיברוזיס (pwCF) נחשבו לקבוצת סיכון גבוהה. ועל כן המדיניות בסרביה, הייתה לחסן אותם בעדיפות גבוהה. מטרת החוקרים הייתה לקבוע שכיחות של חיסון נגד קורונה בחולים עם CF, ניתוח התחלואה ותוצאות של המחלה.

במחקר הוכללו 19 חולים. מתוכם, היו 10 נשים ו-9 גברים. הגיל הממוצע של החולים היה 29.5 שנים. בסך הכל חוסנו 12 חולי CF מבוגרים (63%). תשעה מהמחוסנים (81%) קיבלו חיסון Pfizer-BioNTech COVID-19,י2 קיבלו SPUTNIK V Gam-COVID, ו-1 (18%) קיבל חיסון Sinopharm (0,09). בסך הכל 6 מטופלים (31%) נמצאו כחיוביים לנגיף הקורונה. מתוך מספר זה, חמישה חולים טופלו בבית. לחולים נגועים הייתה התייצגות קלינית קלה של המחלה ולא היו תוצאים קטלניים. חולה אחד (0,05%) אושפז ונזקק לתמיכת חמצן. חולה זה לא היה מחוסן.

תוצאות המחקר מדגימות כי מקרים עם זיהום קורונה ב-pwCF היו טובות. שיעור האשפוזים היה נמוך מאוד. היעדר תמותה עשוי להיות קשור לשכיחות הנמוכה יחסית של זיהום הקורונה. ניתן לייחס זאת לטכניקות מיגון יעילות ולאמצעי בקרת זיהום. ההנחיה הישירה לחיסון עבור חולי pwCF היא חשובה כדי ללמד אותם לגבי בטיחות ויעילות החיסון.

מקור:

COVID-19 vaccine and morbidity in the Adult Cystic Fibrosis Centre in Institute for Pulmonary Diseases of Vojvodina Sremska Kamenica, Serbia. Dusan Škrbic, Mirna Djuric, Jelena Papovic, Branislav Tusek. ERJ Open Research Dec 2023, 9 (suppl 12) 47; DOI: 10.1183/23120541.ACF-2023.47

נושאים קשורים:  מחקרים,  19-COVID,  סיסטיק פיברוזיס,  חיסון לקורונה
תגובות