פרופ׳ יעקב בורנשטיין, מנהל ומייסד הקורס הדו-שנתי לקולפוסקופיה, מומחה בגינקולוגיה ומיילדות, ועורך ראשי של כתב העת The Journal of Lower Genital Disease, מספר על הקורס שהוא ייסד ומנהל כבר 23 שנים

בתקופה האחרונה ניתן לקרוא במדיה החברתית יותר ויותר פוסטים מנשים שביצעו בדיקת צוואר הרחם ונמצא אצלן נגיף שגורם לסרטן  – נגיף הפפילומה (HPV). הן כותבות: ״אני בחרדה, איך אדע אם מתפתח אצלי סרטן? למי לפנות?״. התשובה הנכונה, היא – לפנות לקולפוסקופיה.

״קולפוסקופיה״ – הכוונה לא רק לביצוע הבדיקה עצמה אלא לניהול המקרה על ידי רופא נשים שהתמחה במחלות צוואר הרחם.

מזה 23 שנים אני מנהל ומלמד, בסיוע מומחים מהחברה הישראלית לקולפוסקופיה ופתולוגיה של צוואר הרחם, ״קולפוסקופיה״. בקורס, הכולל הרצאות והדרכה בסדנה המלמדת את ביצוע הטיפולים השונים, השתלמו מרבית המומחים בארץ העוסקים בקולפוסקופיה וטיפול במחלות צוואר הרחם. בקורס האחרון, שהתקיים לפני מספר חודשים, השתתף מספר שיא של רופאות ורופאי נשים.

זהו אחד הקורסים הראשונים בארץ ששילב Hands-on, כלומר ביצוע של המיומנויות השונות הנדרשות למומחה בקולפוסקופיה – בסדנה אנחנו מלמדים שימוש במכשיר הקולפוסקופ, ביצוע ביופסיות, טיפולי לייזר, ובעיקר ״קוניזציות״ – או יותר נכון לומר – כריתות לולאה חשמלית מצוואר הרחם. בנוסף, מרצים בקורס טובי המומחים, ולכל קורס מגיע ה״גורו״ של צוואר הרחם – פרופ׳ אלברט זינגר מאנגליה. הוא מרצה מעולה, ואף אחד לא מחמיץ את השיעורים האינטראקטיביים שלו, שבהם הוא מציג מקרים ולא מהסס לבחון את המומחים שבינינו. הקורס לקולפוסקופיה הפך למסורת ויש רופאים שחוזרים ומגיעים אליו כדי להתעדכן בחידושים האחרונים.

השנה הדגשנו בקורס גישה המכונה HPV Faster: אני מקדם מהלך זה, הכולל המלצה על מתן חיסון כנגד נגיף הפפילומה לכל אישה המגיעה לצורך בדיקת משטח צוואר הרחם. הוכח שהחיסון יעיל גם בגיל מבוגר, וגם אצל מיש כבר נדבקו בנגיף הפפילומה. החיסון מגן מפני הדבקה חוזרת בנגיפי הפפילומה בעלי סיכון גבוה להתפתחות סרטן צוואר הרחם. מדובר בנשים שלא קיבלו את החיסון בבית הספר, מסיבות שונות, וכעת, כשהן מגיעות לבדיקת משטח צוואר הרחם הן כבר מודעות בחשיבות מניעת סרטן צוואר הרחם, ותוספת החיסון מגבירה את ההגנה כלפי סרטן צוואר הרחם וגידולים נוספים הנגרמים מנגיפי הפפילומה – סרטן פה ולוע, נרתיק ופות, ועוד.

נושא נוסף שסוקר בהרחבה בקורס הוא השימוש בתכשיר לטיפול בנגיף הפפילומה, בנשים שכן נדבקו בו. כיום בדיקת צוואר הרחם כוללת בדיקת PCR לנגיף הפפילומה. נשים בהן נמצא בבדיקה נגיף הפפילומה, הן אלו שלא קיבלו את החיסון, או שחוסנו לאחר ההדבקה, או שחוסנו בתקופה שהחיסון לא כיסה 9 זנים אלא רק 4 זנים. עד כה, לא היה בנמצא טיפול לסילוק הנגיף ורק אם כבר התפתח הגידול הטרום סרטני, הוצע טיפול. כיום, ניתן לטפל ב״פפילו-קייר״ בנשים אלו שאצלן נמצא נגיף הפפילומה בעל סיכון גבוה, ואף בנשים עם גידול טרום סרטני - כל עוד הוא בדרגה קלה. בגידולים בשלבים מתקדמים יותר, הטיפול המומלץ הוא ניתוח להסרת האזור בצוואר הרחם בו מתפתח הגידול.

לאחרונה התפרסם בכתב העת Cancers, מחקר נוסף שהדגים יעילות יפה לתכשיר הפפילו-קייר. במחקר השתתפו כ-200 נשים עם ASCUS/LSIL – תהליך טרום סרטני בדרגה קלה. אחרי מחזור אחד או שניים של טיפול בפפילו-קייר (כל מחזור נמשך 6 חודשים), ב-77.1% מהמשתתפות צוואר הרחם החלים לחלוטין. בנוסף, 71.6% מהמטופלות הפכו להיות נקיות מהנגיף. שיעור תופעות הלוואי היה מזערי.

המסקנה מהמחקר היא שהיעילות המרשימה של התכשיר מאפשרת לנו להמליץ עליו לשימוש בנשים הנושאות את נגיף הפפילומה בסיכון גבוה, שאצלן נמנעים מטיפול ניתוחי.

כך התווסף כלי נוסף לטיפול ונשים הנושאות נגיפי פפילומה, תוכלנה כעת לקבל טיפול בעל יעילות טובה שיאפשר להן להתמודד עם הנגיף.

מקורות:

Cortés Bordoy J et al. Effect of a Multi-Ingredient Coriolus-versicolor-Based Vaginal Gel in Women with HPV–Dependent Cervical Lesions: The Papilobs Real-Life Prospective Study. 2023, 15, 3863. https://doi.org/10.3390/cancers15153863

    • הכתבה בחסות חברת תרימה. המידע המופיע בכתבה אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי פרטני. למידע מפורט על המוצרים שבכתבה, ניתן לעיין בעלון לצרכן ולהתייעץ עם הרופא המטפל או הרוקח בדלפק. אין להסתמך על התוכן והמידע לשם קבלת או הענקת טיפול רפואי והוא אינו מיועד לבוא במקום עלון לרופא / לצרכן / או התייעצות עם רופא מוסמך. לפני השימוש יש לעיין בעלון לרופא / לצרכן. התכשיר אינו תרופה.