דעות

כשהאדמה בוערת: כלים להתמודדות עם טיפול בנפגעי מלחמה

לילך לבנה, פסיכולוגית קלינית רפואית, מומחית בניהול מצבים מעוררי חרדה באירועים רבי נפגעים, משיאה כמה עצות ושיטות להרגעת החרדה והסטרס בקרב צוותי רפואה

17.10.2023, 14:39
חייל ישראלי מפונה לטיפול ב"הדסה עין כרם". צילום: נעם ריבקין/ פלאש 90

עבודתכם, רופאים ורופאות, מתאפיינת בעומס רב, אחריות גבוהה, דריכות ודורשת מכם ריכוז ומחויבות אינסופיים. מצבי משבר ולחץ הם מרכיבים קבועים בתפריט היומי שלכם. בנוסף, החיים מוסיפים משברים ואירועים חריגים כמו המלחמה הנוראית שאנו חווים בימים אלה. מלחמה זו מעמידה רופאים רבים במצב בלתי אפשרי כאשר החזיתות אינן רק בני הבית, משפחה וחברים, אלא שהרופאים והרופאות נושאים אחריות רבה גם לשלומם של אחרים הזקוקים להם ונדמה לפרקים כי אין מאיפה לקחת עוד כוחות.

אספתי עבורכם כמה טיפים מתוך נסיוני הרב בניהול מצבים מעוררי חרדה באר"נים:

  • זיכרו שהמצב כאן הוא המשוגע ולא אנחנו. כל התגובות שלכם הן נורמליות! גם אם אוחז בכם פחד או שיתוק, זוהי תחושה סבירה לחלוטין במצב כזה.
  • סביר לחוות נחווה תחושות כגון סחרחורת או רעד בידיים. זה בסדר, הגוף רועד וכך הוא מתמודד עם ההלם.
  • אפשרו לרגשותיכם פשוט להיות שם, ללא מאבק.
  • נסו במידת האפשר לבצע משימות לגביהן יש לכם יותר ביטחון (תשאול, רישום וכדומה).
  • ככל שתפעלו יותר ופחות תשבו לנוח, כך תחזירו לעצמכם תחושת שליטה. בנוסף, חשוב להיות בפעולה שעוזרת לאחרים - זה גם מחזיר את תחושת השליטה שאבדה. גם אם מדובר במוות, כל עשייה תועיל (כתיבת מכתב פטירה, שיחה עם המשפחה, בירור פרטים אודות הנפטר וכדומה).
  • מומלץ לשהות בחברה ועוד יותר עדיף עם אלה שאהובים עליכם. התקרבו לחבריכם לעבודה ושתפו אותם בתחושותיכם. תחושת שייכות מייצרת חוויית ביטחון מנטלי ופיזי. גם מגע ביד או בכתף וחיבוק חברי עשויים לסייע.
  • אם ניתן לשמוע ברקע מוזיקה שמרגיעה אתכם, זה עשוי להיות מועיל.
  • אם הזמן מאפשר לכם להתקלח, מומלץ לעשות זאת ולהתמקד בתחושה של המים והסבון על הגוף.
  • דאגו לדלק - אל תשכחו לשתות ולאכול אוכל מזין. קחו לכם כמה דקות לאכילה ולשתייה גם אם הלחץ עצום. בשל הלחץ, לעתים לא מצליחים להכניס דבר לפה. במקרה כזה, האופייני למצבי סטרס, שייק פרי על בסיס יוגורט/ חלב סויה יוכל לעזור, במיוחד שייק מזין עם תמרים ואגוזים.
  • הפחיתו צריכה של תכנים קשים ברשתות החברתיות ובתקשורת. יש לכם מספיק מזה מול העיניים.
  • חלקו את הזמן לחלקים קטנים - נסו להתמקד בעשר דקות הקרובות.

כמה טכניקות פשוטות ויעילות להירגעות:

נשימה - הנשימה היא תמיד כעוגן עבורנו. במצב לחץ, עדיף לנשום נשימה ואגלית, המכונה גם פרח/נר: דמיינו כי ביד אחת אתם אוחזים פרח ריחני וביד השנייה נר דולק. שאפו כמו ששואפים ניחוח פרח מלוא הריאות באיטיות, בספירה של 8-10 שניות ונישפו את האויר החוצה בקצב דומה, בספירה של 8-10 שניות כמו בכיבוי נר. עצירת הנשימה לרגע קל בין שאיפה לנשיפה תוכל גם לסייע.

הפעלה חמשת החושים לצורך עיגון על פי התרגיל הבא:

הפניית קשב החוצה אל החושים מכוונת את הקשב לערוצים מרגיעים. תארו בקול רם או לעצמכם עצמים צבעים שונים בסביבה: וילון ירוק, שולחן חום, מנורה כחולה וכו'. הדגש הוא על מתן תשומת לב מלאה לתיאור. עשו זאת עד שאתם מרגישים יותר מקורקעים.

חמלה עצמית - התייחסו לעצמכם כפי שהייתם מתייחסים לילד רך או לגור כלבים הזקוק לתמיכה. תנו לעצמכם לגיטימציה להרגיש את הקושי יחד עם יצירה של תחושת מסוגלות.

בתקווה לימים שקטים ורגועים יותר.

הכותבת היא פסיכולוגית קלינית בכירה ומדריכה, פסיכולוגית רפואית, ארגונית וחינוכית. Heksherim.co.il 

נושאים קשורים:  דעות,  חדשות,  סטרס,  אר"ן,  מלחמה,  חרדה,  הירגעות,  פצועים
תגובות