דעות

מיהו שומר הסף של כבוד האדם במערכת הבריאות?

באין מיטות אשפוז ותקינה מתאימה, אנו חוצים יום יום את הסף של כבוד האדם, של כבוד המערכת | מערכת שמתייחסת כך לאזרחים מקבלת יחס דומה מאזרחיה — תובענות ואלימות

אשפוז במסדרון במחלקה פנימית. צילום: איגוד הפנימאים

חורף 2023. שינויים קיצוניים עוברים עלינו לאחרונה, רק דבר אחד לא משתנה — תנאי האשפוז שלהם זוכים אזרחי מדינת ישראל. מיהו שומר הסף של כבוד האדם במערכת הבריאות? למעשה, אין אחד כזה.

המחלקות הפנימיות של ישראל 2023 סובלות מצפיפות ומרעש, המסדרונות עמוסים בחולים, אין סף ואין רף למספר החולים במחלקה. חוק זכויות החולה נרמס ללא בושה. באין מיטות אשפוז ותקינה מתאימה (החסר ידוע ומתועד במשרד הבריאות) אנו חוצים יום יום את הסף של כבוד האדם, של כבוד המערכת. מערכת שמתייחסת כך לאזרחים מקבלת יחס דומה מאזרחיה — תובענות ואלימות.

מדינת ההיי־טק והסייבר כושלת במקום הכי פגיע, במקום שבו אזרח זקוק לטיפול רפואי באשפוז. לאזרחי המדינה מגיעים תנאי אשפוז הולמים, לא פחות מאשר לכל אח"מ

בשנת 2020, ערב עזיבת משרד הבריאות, פרסם מנכ"ל המשרד אז, משה בר סימן טוב, נוהל המגדיר את תנאי האשפוז במדינה וקבע 60 חודשים לביצועו. אשפוז בפרוזדורים נאסר על פי הנוהל, וכמוהו גם הנוהג הפסול של הוספת מיטה לא מתוקננת לחדר אשפוז — טריק הגורם לצפיפות ומגביר את הסכנה לזיהומים צולבים.

בשלוש השנים שחלפן מאז לא ננקט צעד אחד לקדם את דרישות הנוהל ועתה, עם חזרתו למשרד, יהיה על בר סימן טוב לפעול במרץ רב כדי לא לבייש את עצמו, את המשרד ואת המדינה. הוא מכיר היטב את המערכת, ולא מצא אותה בריאה או מתוקנת יותר כשחזר לעמוד בראשה.

מתבקש, שלא לומר מתחייב, לעמוד בסטנדרטים שהציב בשעתו: לשים קץ לאשפוז במסדרונות, לרמיסת התקינה ולרכיבה על גב עובדי מערכת הבריאות. אין תקנה למדינה שאינה מכבדת את התקינה שהיא עצמה קבעה; אין מזור למערכת שנשענת על מצפון עובדיה, שבזכותו הקריסה מאיימת לבוא אך לא באמת מתרחשת. מדינת ההיי־טק והסייבר כושלת במקום הכי פגיע, במקום שבו אזרח זקוק לטיפול רפואי באשפוז. לאזרחי המדינה מגיעים תנאי אשפוז הולמים, לא פחות מאשר לכל אח"מ.

ד"ר יונה קיטאי־כהן, מנהלת מחלקה פנימית במרכז הרפואי מאיר, כפר סבא

נושאים קשורים:  מחלקות פנימיות,  מערכת הבריאות,  אלימות נגד רופאים,  חדשות,  דעות,  משרד הבריאות,  מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן-טוב
תגובות
01.02.2023, 19:06

יחד עם שיפור בתנאי האשפוז בבתי החולים מציעה להמשיך בהטמעת ועידוד אשפוזי הבית ״ביה״ח בבית״

אנונימי/ת
01.02.2023, 20:29

שמנהלי המחלקות יסרבו לאשפז אנשים במסדרון. רק כך המשבר יגיע לפתרון.

אנונימי/ת
01.02.2023, 20:40

ואם את/ה החולה במלר"ד נשלח אותך הבייתה עם טובוס?

אנונימי/ת
02.02.2023, 12:20

רואים שאתה לא ממש מצוי בנושא תפקוד הפנימיות וגם לא מכיר כ"כ את ציבור מנהליי הפנימיות.
אז לא היה בעבר ולא יהיה בעתיד מצב של סרוב.
לא מוכרת חיה כזו.

אנונימי/ת
03.02.2023, 06:21

"אין תקנה למדינה שאינה מכבדת את התקינה שהיא עצמה קבעה; אין מזור למערכת שנשענת על מצפון עובדיה"
אחד המשפטים הכי חזקים שקראתי בחודש האחרון!!
הכאב של המנהלת הזו מתבטא באופן חד וברור.

אנונימי/ת
03.02.2023, 09:07

האלימות היא פועל יוצא של הפיכתה של החברה הישראלית לאלימה ולאומנית יותר ויותר. זה פועל יוצא של חינוך ה"מגיע לי" ו"מה שלא לא הולך בכח ילך ביותר כח" ו"רק לא לצאת פרייר". של "נימוס זה לחלשים". החברה הישראלית תחת שילטון ליכודי גהה הפכה ב40 השנים האחרונות לחברה של בהמות לאומניות וגזעניות. כל קשר עם הגבלות הקורונה חסר כל יסוד. מלמדים ילדים מינקות לא לכבד שום סמכות מלבד זאת המושגת בכח האגרוף והנשק וזה מה שמקבלים בבופו של יום.

אנונימי/ת
09.02.2023, 00:06

האלימות מהצד השמאלי של המטרס אינה מביישת אירגוני פשע בינלאומיים. דןדמאות למכביר מהשבועיים האחרונים.

הטבת לכתוב יונה. כל הכבוד לך על הנחישות והעשייה למען הרפואה הציבורית בישראל. קשה לעבוד במערכת הזו שאינה מכבדת את חוליה ואת רופאיה. ישנם רופאים מסורים רבים שהבינו שאינם יכולים עוד לשמש בתפקיד הילד ההולנדי, שסותם את החור בסכר באצבעו.

אנונימי/ת
09.02.2023, 00:10

כשההסתדרות הרפואית עסוקה בלהשמיע נהמות פוליטיות במקום להשמיע את קולם של תושבי הפריפריה, ומנהלי בית חולים "מחונכים" לחיסכון בתשלומי כוח אדם, הרי שאנו הרופאים נותרים מופקרים במערכה הבלתי אפשרית הזו.

אנונימי/ת
09.02.2023, 00:23

שוב שימוש ב"דרגות" כדי להסביר מדוע קולכם שווה יותר מקולם של אחרים. מדוע מערכת הערכים שלכם עולה על זו של החושבים אחרת מכם. בושו

זה חסר מזה עשורים. צעקה של אנשי המערכת באישפוז ללא מיטות ותקנים של רופאים אחיןת ועוד.
תקני מנתחים וימיי ניתוח והמתנות...
בקהילה עומס לא הגיוני על רופאים שמבקשים באמת לעשות רפואה טובה. חסר באחיןת פיסיוטרפיסטחם.
בעית תקני טיפולי בית... וכן כבוד האדם נרמס . ובריאותו לא מטופלת במיטב . ומה שנעשה הוא על ידי כמו שנכתב פה אלו השמים אצבע להציל את הסכר.
ומלמעלה ?????