מחקרים

טיפול משולב עם מח עצם ודם טבורי בחולי אנמיה אפלסטית

חולי אנמיה אפלסטית שקיבלו השתלה הפלואידנטית של מח עצם בשילוב עם דם טבורי הראו שרידות משופרת לעומת מטופלים שקיבלו השתלה רגילה

במחקר שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Frontiers in Immunology', מטרת החוקרים הייתה להשוות את היעילות והממשיות של טיפול באנמיה אפלסטית עם השתלת מח עצם הפלואידנטית, בשילוב דם טבורי שאינו תואם (UCB: unrelated cord blood) (Haplo-cord-HSCT), או עם השתלת מח עצם בלבד (Haplo-HSCT).

מתוצאו המחקר עולה כי השיעור לחמש שנים ללא מחלת השתל כנגד המאחסן (GVHD), או השרידות ללא כשל של GVHDי(GFFS), היה דומה בין שתי הקבוצות (72.4 ± 3.4% לעומת 65.4 ± 5.2%, P = 0.178). עם זאת, שיעור השרידות הכוללת (OS) לחמש שנים היה טוב יותר בקבוצת ה-Haplo-cord-HSCT, לעומת קבוצת ה-Haplo-HSCT (84.0 ± 2.8% לעומת 72.6 ± 4.9%, P = 0.022), כמו גם שיעור התמותה הקשורה להשתלה (16.4% לעומת 27.4%, P = 0.039). אנליזה מרובת משתנים הראתה כי טיפול Haplo-cord HSCT היה הגורם הקובע העצמאי היחיד לעליה בשרידות הכוללת (P = 0.013).

אנליזת תת-קבוצה מגששת הראתה כי רק התאמת האלל Human leukocyte antigen-Aי(HLA-A) בין ה-UCB ובין הנתרם הייתה גורם מיטיב ל-GFFS בקבוצת ה-Haplo-cord-HSCTי(P = 0.011). בקבוצת ה-haplo-cord עם התאמה של HLA-Aי(n = 139) או אי-התאמה (n = 32), או בקבוצות ה-Haplo-HSCT, נמצא כי haplo-cord עם התאמה של האלל HLA-A נקשרו עם שיעור נמוך יותר של אירועי GVHD חריפים בדרגות I-IV ו-III-IV. בנוסף לכך, תת-קבוצת ה-haplo-cord עם התאמה של ה-HLA-A הראתה שיעור גבוה יותר של OS לחמש שנים, לעומת קבוצת ה-Haplo-HSCT (85.4 ± 3.0% לעומת 72.6 ± 4.9%, P = 0.013), ושיעור גבוה יותר של GFFS לחמש שנים, לעומת תת-הקבוצה של Haplo-cord ללא התאמה של האלל HLA-A (76.2 ± 3.6% לעומת 56.3 ± 8.8%, P = 0.011).

לסיכום, ממצאי המחקר מצביעים על כך שהוספת טיפול עם דם טבורי שאינו תואם, בנוסף לטיפול עם השתלת מח עצם הפלואידנטית, הובילה לשיפור בשרידותם של חולי אנמיה אפלסטית חמורה. יש לציין כי נמצאה עדיפות להתאמת האלל HLA-A בעת מתן הדם הטבורי.

מקור:

Lei, M., Zhang, Y., Jiao, W., Li, X., Zhou, H., Wang, Q., Qiu, H., Tang, X., Han, Y., Fu, C., Jin, Z., Chen, S., Sun, A., Miao, M., Liu, L., & Wu, D. (2022). Comparison of Haploidentical Hematopoietic Stem Cell Transplant With or Without Unrelated Cord Blood Infusion in Severe Aplastic Anemia: Outcomes of a Multicenter Study. Frontiers in Immunology, 13.

נושאים קשורים:  מחקרים,  אנמיה אפלסטית,  השתלת מח עצם,  דם טבורי,  מחלת השתל נגד המאכסן
תגובות