חדשות

עשרה מומחים בלבד ליותר ממיליון ישראלים הסובלים ממיגרנה

לרגל יום המוח העולמי, אומר פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולגי בישראל: "המספר הדל של מומחי העל במיגרנות בארץ מבטא העדר הבנה מערכתית-לאומית לגבי ההיקף העצום של התחלואה והשפעתה"

הנשים שסובלות ממיגרנה משתמשות בנוגדי כאב OTC המיועדים לכאב כללי. אילוסטרציה

היום (22.7, ב') מצוין ברחבי העולם "יום המוח העולמי", המוקדש השנה למיגרנה. ההערכה היא כי מעל מיליון איש בישראל סובלים ממיגרנה, אך לרשותם עומדים רק עשרה רופאים מומחים בכאב ראש.

"המספר הדל של מומחי העל במיגרנות בארץ מבטא העדר הבנה מערכתית-לאומית לגבי ההיקף העצום של התחלואה ולגבי השפעתה המזיקה לשיבוש התפקוד השוטף של מאות רבות של אלפי ישראלים", אומר פרופ' דוד טנה, יו"ר האיגוד הנוירולגי בישראל ומוסיף: "מדינת ישראל חייבת לבנות תמריצים לעידוד התמחויות במקצוע הנוירולוגיה, שהתפתח מאוד בשנים האחרונות בכלל, ובתת ההתמחויות בפרט".

פרופ' דוד טנה, יו"ר איגוד הנוירולוגיה ומנהל מכון שבץ המוח והקוגניציה ברמב"ם. "ההשקעה במחקר בתחום כאב ראש בישראל הינה אפסית" (צילום: יח"צ)

המיגרנה היא מחלת המוח הנפוצה בעולם, המשפיעה על אחד משבעה אנשים ומוגדרת על ידי ארגון הבריאות העולמי כ"מצב תחלואה כרוני ומגביל מאוד, עם הפרעה תפקודית ניכרת ופגיעה משמעותית באיכות החיים". המחלה פוגעת במארג הבריאותי של החולה עצמו, בקשריו המשפחתיים, בתפקודו החברתי וביכולתו לעבוד וללמוד.

מיגרנה היא צורה נפוצה של כאב ראש אפיזודי, או כרוני, לרוב חד צדדי, בדרגה בינונית-קשה, הנמשך בין ארבע שעות ל-72 שעות, מחמיר במאמץ, וייתכן שילווה בבחילות ובהקאות, אי סבילות לאור ולרעש. עד היום לא נמצא סמן ביולוגי לזיהוי המיגרנה, והאבחנה היא קלינית, על פי תלונות החולים.

נהוג להבחין בין שתי צורות עיקריות של מיגרנה: מיגרנה ללא אאורה (Aura) ומיגרנה עם אאורה. האאורה מופיעה באופן טיפוסי לפני כאבי הראש, נמשכת 20-30 דקות בממוצע ומתבטאת לרוב כהפרעה בשדה הראייה (כמו הופעת אורות מהבהבים, או משוננים, או נקודות עיוורון בשדה הראייה), הפרעת תחושה בפלג גוף, או קושי בדיבור. לעתים התופעות האלה עלולות להבהיל מאוד ולהידמות לאירוע מוחי, בפרט אם מופיעות לראשונה אצל אדם הסובל ממיגרנה.

מיגרנה היא מחלה העוברת בתורשה, ל-60% מהסובלים ממיגרנה יש הורה הסובל ממיגרנה ול-80% יש קרוב משפחה מדרגה ראשונה הסובל ממיגרנה.

הטיפול והאבחון נעשים אמנם על ידי רופאי הקהילה - רופאי משפחה ונוירולוגים, אולם חולים מורכבים מופנים לא פעם לנוירולוג עם מומחיות בכאבי ראש.

על פי נתוני האיגוד הנוירולוגי, בישראל יש נוירולוג כללי אחד ל-30,000 נפש, והמצב חמור יותר כשמדובר בחולים הסובלים מכאב ראש - יש בארץ רק עשרה מומחים בכאב ראש, כלומר מומחה אחד ל-800,000 נפש, והנגישות אליהם מצומצמת מאוד, למרות שיש משמעות רבה בטיפול במיגרנות אצל מומחים בכאב ראש, שהם בעלי ניסיון רב באבחון וטיפול מיטביים במחלה.

כל המומחים הללו עובדים בבתי החולים ובקהילה אין מומחי כאב ראש כלל. "למרבה הצער", אומר פרופ' טנה, "ההשקעה במחקר בתחום כאב ראש בישראל הינה אפסית, ולמרות שכיחותה והשפעתה הנרחבת, מיגרנה ממשיכה להיות פחות מוכרת, פחות מאובחנת ולא מטופלת כראוי".

נושאים קשורים:  פרופ' דוד טנה,  מיגרנה,  מומחים בכאב ראש,  חדשות,  מחסור בנוירולוגים,  האיגוד הישראלי לנוירולוגיה
תגובות
אנונימי/ת
22.07.2019, 17:59

חרפה ומחדל לאומי מה שקרה לכל תחום הנוירולוגיה בישראל.
יותר ויותר אזרחים ימותו משבץ מוחי בהיעדר מצנטרים בפריסה ארצית ולאור מספרם הזעום גם במרכז הארץ.

אנונימי/ת
22.07.2019, 22:01

אפשר לקבל את הפרטים של 10 הרופאים המומחים למיגרנה בישראל ?כמו כן חשוב לציין שתוסף התזונה Q10 במינונים מוגבלים מפחית את אירועי המיגרנה. וחבל שאין פירסום לגבי זה לסובלים . הכותב/ת רופא/ה . ורפואה שלמה לכל עם ישראל. אמן

אנונימי/ת
22.07.2019, 22:03

אני אומרת כמבר כמה שנים שישראל מבחינת הרפואה היא מדינת עולם שלישי. ואף אחד לא מיתיחס ברצינות אנחנו מדינת עולם שלישי. שתו את הכספים כל המושחתים למיניהם. ומתים פה אנשים סתם . אנשים שאפשר היה להציל בגלל מערכת בריאות של עולם שלישי.

אנונימי/ת
23.07.2019, 08:10

תורידו את כל המיגרנות הקלות, את אלו שסגר רופא המשפחה או הילדים, את זה שכל נוירולוג יכול לטפל במיגרנה. לא להגזים. יש הרבה מומחים לכל שטות בארץ. קשקושים.

אנונימי/ת
23.07.2019, 08:54

התגובה הרלוונטית היחידה לכתבה הזו.
טוב שלא עושים מומחה למיגרנה של צד ימין לעומת למיגרנה של צד שמאל

13.08.2019, 21:01

בושה וחרפה שגם יו"ר האיגוד הנוירולוגי מצטרף לגישה הפופוליסטית המאמינה ב"מומחי על" כפתרון לכל בעיה באשר היא. מיגרנה היא אולי הבעיה השכיחה ביותר שנוירולוגים בקהילה צריכים לטפל בה והם עושים זאת כמיטב יכולתם ובכלל לא רע. בוודאי שיש צורך במומחים נוירולוגים העוסקים במחקר וגיבוש הטיפול במיגרנה כמו בכל תחום אחר שבו רב הנסתר על הגלוי אבל להגיד להתייחס למומחה לנוירולוגיה "מהשורה" כאילו אינו מספיק מוכשר לטפל במחלה זו על כל המורכבות שלה!? הפוסל במומו פוסל. כמעת כל המטופלים שלי שפנו למומחה על כזה או אחר חזרו בסופו של דבר לטיפול אצלי בין בגלל שהתאכזבו ממומחיות העל ובין בגלל שהבסיס לטיפול במיגרנה כמו בכל מחלה כרונית אחרת הוא הכרות טובה של המטפל עם המטופל וזמינות סבירה. מומחה על שעסוק בפרסום תרופה יקרה שטרם נכנסה לסל אינו מהווה אצלי דוגמא לשום מעלה ואינו טורח להסביר שגם תרופה זו לא תהיה הפתרון לכולם אלא רק לחלק כמו תרופות קודמות שפרצו לשוק בסערה אינו מהווה דוגמא לשום מעלה.

אנונימי/ת
24.07.2019, 09:18

רק מי שסובל ממיגרנות יכול להבין עד כמה כל מילה בכתבה למעלה נכונה! מי שלא סובל אין לו מושג מה זה לחיות 24/7 עם כאבים מחרידים, בחילות וחוסר אונים מוחלט מכיוון שלא היה פתרון. אבל!
היום כלומר מספר חודשים יש תרופה ביולוגית בשם אימובינג שבאמת עושה פלאות. ניתן להגיע אליה רק דרך נוירולוג מומחה. לאחרונה, אחרי עשרות טיפולים ורופאים, מטופלת אצל ד"ר. אינספקטור המדהים.

אנונימי/ת
24.07.2019, 11:51

נוירולוגים מומחים יש הרבה יותר מ 10.